Äventyrare

Jag vet att alla människor är olika och jag försöker verkligen att vara ödmjuk inför det. Men jag har extremt svårt att ha tålamod med sk äventyrare. Vad vill dom? Vill dom bara kamoflera att dom försöker ta livet av sig? Vad är det som driver en att hoppa ut från flygplan och diverse stup? Gå på händerna baklänges runt jorden och bestiga berg som det helt enkelt inte är meningen att mänskligt liv ska befinna sig på? Klättra upp för  berg och stup...märkligt påfund. Jag kan uppriktigt inte minnas sist jag hade lust att kliva upp på minsta lilla stenbumling. Men det är ju jag det...
Hur som helst. Bergsbestigning. Inte nog med att de ska kravla sig upp flera tusen meter över marken, det ska också göras på övervidrigast tänkbara sätt. Utan syrgas så det blir så jäkligt som möjligt. Varför inte prova att sätta en hink på huvudet och köra rullstol upp? Det är säkert jätteobehagligt. Som när Göran Kropp skulle bestiga ett berg någonstans långt, långt bort. Då räckte det inte med själva bestigningen. Nej, han skulle dessutom cykla hela vägen dit från Sverige. Det konstigaste med hela historien är att bredvid honom körde en följebil. Varför åkte han helt enkelt inte bara med? Det övergår mitt klena förstånd.Om det bara handlar om att allt ska vara så jobbigt som möjligt så kunde han väl lika gärna ha styrt bilen. Då hade han ju dessutom sparat på miljön. Om det ändå inte var ansträngande nog kunde han ju dra åt handbromsen. Det är ju alltid en tragedi när en ung människa omkommer, men kan någon säga att det var förvånande när Göran en dag föll ner och slog ihjäl sig? Det som upprör mig mest med dessa äventyrare är att de är människor som är begåvade med något så fantastiskt som hälsa och vad gör dom? Jo, dom gör allt som står i deras makt för att bli av med den. Det är för outhärdligt för att man ska orka höra om det. Dessutom anser jag att all denna energi som dessa människor verkar besitta skulle behövas till annat. Vem ska egentligen ta sig an allt som behöver göras i världen? De som inser problemen och vill göra något åt dem har inte orken och de som har ork lägger den på att försöka ta livet av sig.  Världen är helt enkelt bortom all räddning. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0