Böcker som kommer åter

Det finns några böcker som jag alltid återkommer till. Har läst dem flera gånger och varje gång är dom lika bra.

1. Midvinter av Rosamunde Pilcher. Ingen nobelpris-kandidat, men går inte att övertrumfa i feel-good-kategorin. När jag har en motig period och inte klarar något som skakar om så plockar jag fram den här boken. Det är så mysigt. Tedrickning framför brasan i små charmiga cottages. Toast till thét? Storm ute, varmt och skönt inne. Tjocka, fördragna gardiner. Vill du ha sodavatten eller is i wiskeyn? Katten rullar ihop sig och spinner. You get the picture.
2. Momo eller kampen om tiden av Michael Ende. När man känner att stressen tar överhanden och man har börjat missbruka tiden är det dags att damma av den här boken. Den beskriver så väl vad som händer när man skyndar och försöka spara tid. Man kan inte spara tid, bara göra av med den. Frågan är bara hur man väljer att göra av med den. Den här boken får mig alltid på bättre tankar och in på en bättre väg. Har du inte läst den? Gör omedelbart något åt det!
3. Katter av Doris Lessing. Att jag älskar katter är väl inget som har gått någon förbi. Det gör Doris också, det framgår tydligt av den här boken. Boken är så fin och Doris är en fenomenal betraktare och tolkare av katter. Jag har läst den flera gånger och det lär bli många gånger till.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0