Morden i Midsomer

Det är alldelse för lite "Misomer murders" nu för tiden. Ett avsnitt per kväll tycker jag vore lämpligt. Den serien är ju helt makalös. Hur kan något så bestialiskt som mord på något vis lyckas bli så mysigt.? Jag älskar att duka upp med fika, ta ett stadigt tag om maken och se på läskigheterna. Fikat ska ju gärna ha typiskt brittisk karaktär. Scones med sylt och clotted cream och till det den obligatoriska thékoppen. Och den här programserien måste har ju dessutom begåvats med den bästa signaturmelodin genom tiderna. Så vacker, vemodig och spooky. John Nettles, ni vet detective chiefinspector Barnaby, har den skönaste rösten jag vet. Jag skulle vilja ha en lååååååååång ljudbok med honom som uppläsare. Jag tänkte att jag skulle bjussa på några recept på brittiskt fika. Dom lyder som följer:

CLOTTED CREAM

Detta mycket magra sconestillbehör består endast av grädde. Häll upp 8 dl grädde i en skål som tål värme. Ställ den över en kastrull med vatten i  botten och värm. Ni vet, vattenbad. Låt stå över värmen i ca 1,5 h till dess en tjock skrovlig yta har bildats. Rör inte. Varken vatten eller grädde får koka.  Vattnet ska bara sjuda och grädden ska bara bli varm. Tag sedan av värmen och låt skålen stå i kylen över natten. Ös upp den tjocknade kakan som bildats överst i skålen och rör den mjuk, eventuellt med någon tsk av den överblivna grädden. Konsistensen ska vara som mjukt smör.  Njut på scones tillsammans med sylt eller marmelad.


ENGELSKA SCONES

4 dl vetemjöl
1 tsk salt
1tsk bakpulver
50 g rumsvarmt smör
1,5 dl vispgrädde
2 msk vispgrädde till pensling

Sätt ugnen på 225 grader
Nyp ihop de torra ingredienserna med matfettet
Tillsätt grädden och knåda till en smidig deg
Platta ut till en 2 cm tjock platta och ta ut 6 rundlar med hjälp av ett mått eller ett glas
Pensla med grädden
Grädda på bakplåtspappersklädd plåt ca 10 min





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0