Hjältar och förebilder

I senaste nummret av Tara fanns en övning som gick ut på att lista fem hjältar. Verkliga eller personer ur böcker och film, sagofigurer eller släktingar. Övningen sägs "avslöja en hel del om oss själva och de värderingar som formar våra liv." Caramba. Det måste jag pröva. Here we go:
1. Pippi Långstrump. Världens coolaste "fuck-the-establishment-attityd". Tar massor av plats och ber inte om ursäkt för det. Klarar sig själv, stort hjärta och står stadigt på de svagas sida. Alla små och stora flickor borde få höra berättelserna om Pippi, om och om igen.
2. Astrid Lindgren. Alltid Astrid. Vacker och genomklok. Tänk om man hade fått vara Astrids vän. Man hade nog inte haft en trist minut i hennes sällskap. Kastats mellan tokiga upptåg och djupa insikter.
3. Oprah. Klok och stark. Elektrisk karisma. Måste ha världens mest grundmurade självkänsla.
4. Gabrielle Rosendahl, ordförande för Djurskyddet Västerbotten. De övergivna djurens beskyddarinna. Tuff brud som jobbar för det hon tror på. Lever inte efter konventionerna och bryr sig lite och ingenting om vad folk tycker och tänker om henne.
5. Ann Söderlund. Härligt bohemisk, varm, entusiastisk och opräktig. En härlig förebild när gäller att skippa strävandet efter att vara perfekt. Det duger gott med "good-enough".

Jaha, jag undrar just vad det här sa om mig nu då. Det får jag nog grunna på över en kopp kaffe. Den bästa av alla jordiska drycker.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0